Prosessidraama:
Lemminkäinen ja Kyllikki
Aihe: Parisuhde
Teemat: Luottamuksen
rakentuminen, toiselle asetetut vaatimukset, rakkaus
Draamasopimus:
Ohjaaja selittää,
että seuraavaksi on tarkoitus tehdä prosessidraamaa. Prosessidraama
tarkoittaa sitä, että seurataan jotakin jo olemassa olevaa tarinaa
mutta tehdään siitä oma ja lopulta viedään tarinaa yhdessä
eteenpäin. Kun menemme draaman maailmaan, toimimme välillä omina
itsenämme ja välillä roolissa. Ohjaaja kertoo koko ajan mitä
tapahtuu ja antaa ohjeita myös siitä, milloin ollaan roolissa ja
milloin ei. Kenenkään ei tarvitse pelätä joutuvansa tekemään
mitään, mitä ei tunne mukavaksi. Draamasta voi vetäytyä hetkeksi
poiskin, ja silloin voi mennä vaikkapa seinustalle seuraamaan muiden
työskentelyä sivusta. Mukaan voi palata heti, kun siltä tuntuu.
Jos jossain vaiheessa tulee mitä tahansa kysyttävää, tilanteen
saa aina keskeyttää ja kysyä. Prosessidraaman onnistumisen
kannalta on tärkeää, että kaikki osallistujat noudattavat ohjeita
ja ottavat leikin siinä mielessä vakavasti, että uskaltavat
sukeltaa draaman maailmaan. Ohjaaja kysyy, ovatko kaikki halukkaita
lähtemään mukaan, ja jos ovat, aloitetaan.
Lämmittelyleikki:
Kyllikin ryöstö -hippa
Yksi on hippa, eli
Lemminkäinen. Hän yrittää saada kiinni muita (Kyllikit). Aina
jonkun kiinni saadessaan Lemminkäinen vie Kyllikin johonkin yhdessä
sovittuun paikkaan ”vangiksi”. Vapaina juoksevat Kyllikit voivat
pelastaa vangeiksi joutuneet juoksemalla vankilan luo ja huutamalla:
”Kyllikki on vapaa!” Leikki päättyy, kun kaikki Kyllikit on
vangittu tai kun osallistujat eivät enää jaksa leikkiä.
Hahmon rakentaminen:
Osallistujille
annetaan luettaviksi seuraavat Kalevalan säkeistöt, joissa
kuvaillaan ensin Lemminkäisen, sitten Kyllikin olemusta. Luetaan
yhteen ääneen ja pyritään löytämään yhteinen rytmi ja sävel.
Lemminkäinen:
Ahti poika
Saarelainen,
tuo on lieto Lemmin
poika,
kasvoi koissa
korkeassa
luona armahan
emonsa
laajimman lahen
perällä,
Kaukoniemen
kainalossa.
Kaloin siinä Kauko
kasvoi,
Ahti ahvenin yleni.
Tuli mies mitä
parahin,
puhkesi
punaverinen,
joka päästänsä
pätevi,
kohastansa
kelpoavi;
vaan tuli vähän
vialle,
tavoiltansa
turmiolle:
ain' oli naisissa
eläjä,
yli öitä
öitsilöissä,
noien impien
iloissa,
kassapäien
karkeloissa.
Ei ollut sitä
tytärtä,
piikoa pyhintäkänä,
kuta hän ei
kosketellut,
jonk' ei vieressä
venynyt.
Kyllikki:
Kylli oli Saaren
neiti,
Saaren neiti,
Saaren kukka.
Kasvoi koissa
korkeassa,
yleni ylen ehossa,
istuen ison
majoilla,
peräpenkin
notkumilla.
Kauan kasvoi, kauas
kuului:
kaukoa tuli kosijat
neien kuuluhun
kotihin,
kaunoisehen
kartanohon.
Yksi on impi
kaikkinensa
Saaren suuressa
su'ussa,
jok' ei suostu
sulhasihin,
mielly miehi'in
hyvihin:
se oli Kyllikki
korea,
Saaren kukka
kaunokainen.
Kyllikki, korea
neiti,
hänpä tuon
sanoiksi virkki:
"Enkä huoli
huitukoille,
huitukoille,
haitukoille;
mie tahon tasaisen
varren
tasaiselle
varrelleni,
tahon muo'on
muhkeamman
muhke'ille
muo'oilleni
sekä kasvon
kaunihimman
kaunihille
kasvoilleni."
Kun säkeistöt on
luettu yhdessä, jakaudutaan kahteen ryhmään. Toiset saavat eläytyä
Lemminkäisen olemukseen ja toiset Kyllikin. Tehdään liikkuvat
patsaat, jonka periaatteen ohjaaja ensin selittää ja
havainnollistaa kaikille ennen kuin ryhmät saavat alkaa suunnitella
toimintaa keskenään. Liikkuvassa patsaassa jokainen osallistuja on
osa patsasta. Jokainen osallistuja valitsee yhden liikkeen tai
liikesarjan, joka konkreettisella tai abstraktilla tavalla kuvaa
annettua tehtävää (Lemminkäisen hahmon tai Kyllikin hahmon
kuvaaminen) ja joka on toistettavissa. Siihen voi halutessaan liittää
myös ääntä. Kun kaikilla patsaan osilla on jokin liikesarja, he
alkavat toistaa sitä yhtä aikaa ja yhdessä ryhmässä. Tarkoitus
on muodostaa yksi kuva, jossa on kuitenkin useita erilaisia ja eri
tavoilla liikkuvia osia. Kun ryhmät ovat valmiit, esitetään
toisille oma tuotos.
Tarina jatkuu:
Lemminkäinen
ryöstää Kyllikin rekeensä. Aluksi Kyllikki on vastentahtoinen,
mutta lopulta Lemminkäinen kesyttää hänet lupaamalla olla hyvä
mies Kyllikille. Lemminkäinen vannoo, ettei enää lähde
sotaretkille, ja Kyllikki puolestaan vannoo, ettei lähde kylille
humputtelemaan.
Improvisoidaan
Lemminkäisen ja Kyllikin toisilleen lausumat avioliittovalat parin
kanssa. Kun parit ovat valmiita, otetaan lavalle yksi pari esittämään
äsken vannomansa valat muille. Lisäksi lavalle pyydetään muutama
muu osallistuja; he asettuvat siten, että pari-kolme seisoo
Lemminkäisen takana ja pari-kolme Kyllikin takana. Heidän
tehtävänään on toimia Lemminkäisen ja Kyllikin ajatusääninä.
Kun Lemminkäinen ja Kyllikki lausuvat avioliittovalojaan,
ajatusäänet voivat keskeyttää heidät milloin tahansa olkapäähän
koskettamalla. Silloin sen, jota kosketaan, täytyy hetkeksi
keskeyttää puheensa. Ajatusäänenä toimiva osallistuja saa sanoa
ääneen sen, mitä kuvittelee valan vannojan juuri sillä hetkellä
ajattelevan. Kun ajatus on lausuttu, ajatusäänenä toimiva
osallistuja nostaa pois kätensä, ja vala voi jatkua. Jälleen, kun
jollekin ajatusäänenä toimivalle osallistujalle tulee mieleen
jokin ajatus, hän voi keskeyttää valan vannojan koskettamalla tätä
olkapäähän. Näin jatketaan, kunnes valat on saatu loppuun ja
kaikki Lemminkäisen ja Kyllikin päässä liikkuvat ajatukset
sanottua.
Tarina jatkuu:
Lemminkäinen ja
Kyllikki elävät yhdessä onnellisina, kunnes eräänä päivänä
Lemminkäinen lähtee poikien kanssa kalareissulle. Lemminkäinen ei
palaa yöksi kotiin, ja Kyllikin alkaa tehdä mieli kylille.
Asetutaan rinkiin istumaan. Kerrotaan vuorotellen minä-muodossa,
mitä Kyllikki kirjoittaa päiväkirjaansa sinä iltana, kun
Lemminkäistä ei kuulu kotiin kalareissulta. Päiväkirjamerkintä
alkaa sanoilla ”Rakas päiväkirja”. Jokainen osallistuja saa
sanoa niin monta lausetta kuin haluaa. Jos toiminta ei mene itsestään
eteenpäin, ohjaaja voi antaa välillä ohjeita, esimerkiksi ”pue
sanoiksi Kyllikin päällimmäinen tunne”, ”miksi Kyllikillä on
petetty olo”, ”mitä Kyllikki aikoo sanoa Lemminkäiselle, kun
tämä palaa kotiin”. Jos päiväkirjamerkintä ei pääty Kyllikin
päätökseen lähteä juhlimaan, ohjaaja päättää sen niin.
Tarina syvenee:
Kun Lemminkäinen
palaa reissultaan kotiin ja saa kuulla Kyllikin olleen kylillä
riekkumassa, hän hurjistuu. Tulee kova riita, jonka päätteeksi
pariskunta varaa ajan avioliittoneuvojalle.
Otetaan lavalle
kaksi vapaaehtoista, jotka saavat esittää Lemminkäistä ja
Kyllikkiä. Loput
osallistujat ovat
avioliittoneuvojia, jotka saavat esittää kysymyksiä, joihin
Lemminkäinen ja Kyllikki parhaansa mukaan vastailevat. Lopuksi
avioliittoneuvojat saavat ehdottaa parhaaksi katsomaansa ratkaisua
tilanteeseen, antaa neuvoja ja ohjata pariskuntaa eteenpäin.
Tarina lähenee
loppuaan:
Tehdään pareittain
mininäytelmät, joissa jollain tavalla tulee esiin se, mitä
Lemminkäisen ja Kyllikin liitossa tapahtui aviolittoneuvojalla
käynnin jälkeen. Esitetään kohtaukset muille.
Tarinan lopetus:
Jos useimmissa äsken
nähdyissä kohtauksissa Lemminkäinen ja Kyllikki jatkavat yhdessä
oloa, tehdään pareittain kolme still-kuvaa, jotka ovat poimintoja
pariskunnan valokuva-albumista seuraavan kymmenen vuoden ajalta.
Esitetään kuvat muille, ja jokaisen kuvan kohdalla toinen kuvassa
olija sanoo ääneen lyhyen kuvatekstin, joka kertoo yleisölle,
mistä on kyse. Jos useimmissa äsken nähdyissä kohtauksissa
Lemminkäinen ja Kyllikki päätyvät eroon, jaetaan jokaiselle
osallistujalle kynä ja paperia ja pyydetään heitä eläytymään
joko Lemminkäisen tai Kyllikin rooliin ja kirjoittamaan kirje
toiselle osapuolelle viiden vuoden kuluttua tapahtuneesta. Luetaan
kirjeet ääneen.
Prosessin lopetus:
Istutaan rinkiin ja
jutellaan prosessin aikana heränneistä ajatuksista. Pohditaan
tarinan henkilöiden toimintaa ja sitä, miten osallistujat tarinan
ja sen hahmot kokivat. Keskustellaan myös siitä, miltä
prosessidraaman tekeminen tuntui. Lopuksi ohjaaja kiittää kaikkia
osallistujia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti